Βεροίας Παντελεήμων: Ας ελέγχουμε τον εαυτό μας συνεχώς και να καθαρίζουμε την ψυχή μας
Την Κυριακή 11 Οκτωβρίου το πρωί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε το θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα επί τη εορτή του Αγίου Φιλοθέου του Κοκκίνου Ιερό Ναό Υπαπαντής του Κυρίου Πατρίδας.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Καί έτερον έπεσεν εν μέσω τών ακανθών, καί συμφυείσαι αι άκανθαι απέπνιξαν αυτό».
Μία από τίς πιό γνωστές παραβολές τού Κυρίου μας, τήν παραβολή τού σπορέως, όρισε η Εκκλησία μας νά αναγινώσκεται κατά τή σημερινή Κυριακή, η οποία είναι αφιερωμένη στούς αγίους καί θεοφόρους πατέρες τής εν Νικαία συνελθούσης Ζ/ Οικουμενικής Συνόδου.
Η Κυριακή αυτή συμπίπτει φέτος μέ τήν ημέρα τής μνήμης ενός μεγάλου πατρός τής Εκκλησίας μας, τόν οποίο τιμούμε ιδιαιτέρως εδώ στήν Πατρίδα, τής μνήμης τού αγίου Φιλοθέου τού Κοκκίνου, πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, φίλου καί συνασκητού τού αγίου Γρηγορίου τού Παλαμά, αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, τού θαυματουργού, ο οποίος ασκήτευσε στή Σκήτη τής Βεροίας.
Καθώς η παραβολή τού σπορέως είναι γνωστή σέ όλους μας καί ακούσαμε τόν ίδιο τόν Χριστό νά τήν ερμηνεύει στό ευαγγελικό ανάγνωσμα, άς επιχειρήσουμε νά διερευνήσουμε τή σχέση της μέ τή σημερινή Κυριακή καί τούς εορταζομένους αγίους Πατέρες.
«Καί έτερον έπεσεν εν μέσω τών ακανθών, καί συμφυείσαι αι άκανθαι απέπνιξαν αυτό».
Ένα μέρος τού σπόρου, τού λόγου δηλαδή τού Θεού, τόν οποίο σπείρει ο θείος Σπορεύς, ο Χριστός, έπεσε, όπως ακούσαμε, ανάμεσα σέ αγκάθια, καί καθώς μεγάλωσαν μαζί μέ τόν σπόρο τά αγκάθια, έπνιξαν τό φυτό πού φύτρωσε από τόν λόγο τού Θεού. Έπνιξαν τήν πίστη, τήν αγάπη, τήν ταπείνωση καί όλες τίς άλλες αρετές πού προέρχονται από τή σπορά τού θείου λόγου στίς ψυχές τών ανθρώπων.
Τά αγκάθια, λέγει ο Χριστός, είναι οι μέριμνες τής ζωής, η επιδίωξη τού πλούτου, τής προβολής καί τής δόξης. Είναι τά πάθη καί οι αδυναμίες πού έχει ο άνθρωπος, ο οποίος παρότι δέχεται τόν λόγο τού Θεού καί τόν πιστεύει καί εντάσσεται στήν Εκκλησία καί περιμένει κανείς νά ευδοκιμήσει, στό τέλος αποτυγχάνει.
Αυτό συνέβη μέ τούς αιρετικούς εικονομάχους, οι οποίοι χλεύαζαν τούς πιστούς γιά τόν σεβασμό καί τήν τιμή πού απέδιδαν στίς ιερές εικόνες τού Χριστού, τής Υπεραγίας Θεοτόκου καί τών αγίων, καί τούς κατηγορούσαν ως ειδωλολάτρες.
Αυτό συνέβη καί μέ τούς αρνητές τού ακτίστου φωτός καί τής χάριτος πού δίδει ο Θεός σέ όσους αγωνίζονται νά καθάρουν τήν ψυχή καί τόν νού τους καί προσπαθούν μέ τή νοερά καί αδιάλειπτο προσευχή νά ενωθούν μέ τόν Θεό.
Δέν ήταν ξένοι πρός τήν Εκκλησία οι αιρετικοί. Ήταν μέλη της, ήταν άνθρωποι πού είχαν δεχθεί τόν σπόρο τού θείου λόγου καί είχε φυτρώσει μέσα στήν ψυχή τους τήν πίστη. Κάποιοι από αυτούς ήταν θεολόγοι, μοναχοί, ιερείς καί αρχιερείς καί όμως πλανήθηκαν καί απέκκλιναν από τήν ορθή πίστη, γιατί τά αγκάθια τών ανθρωπίνων αδυναμιών καί παθών πού είχαν στήν ψυχή τους, τά αγκάθια τού εγωισμού, τής αυτοπεποιθήσεως, τής φιλοδοξίας, τής προβολής, τά οποία δέν είχαν φροντίσει νά ξεριζώσουν, τήν κατέπνιξαν, καί δέν τούς επέτρεψαν ούτε καί νά κατανοήσουν τό σφάλμα τους, όταν τούς τό υπέδειξε η Εκκλησία, γιά νά μετανοήσουν καί νά σωθούν.
Καί έτσι έκαναν τή δική τους παρέκκλιση από τήν ορθή πίστη αιρετική διδασκαλία, πού είναι σάν αγκάθι μέσα στό γεώργιο τής Εκκλησίας καί επιδιώκει νά αποπνίξει τήν ευσεβή πίστη καί τήν θεοπαράδοτη αλήθεια, τήν οποία διδάσκει αιώνες κατ’ εντολή τού Κυρίου μας η Εκκλησία, σπείροντας τόν σπόρο τού θείου λόγου στίς ψυχές τών ανθρώπων.
Καί θά μπορούσαν οι αιρετικές διδασκαλίες, τόσο τών εικονομάχων όσο καί εκείνων πού αρνούντο τό άκτιστο φώς καί τή νοερά προσευχή, νά έχουν αποπνίξει τό θείο φυτό τής σωτηρίου πίστεως καί διδασκαλίας τής Εκκλησίας, εάν δέν ευρίσκοντο οι θείοι πατέρες τής Ζ/ Οικουμενικής Συνόδου, εάν δέν ευρίσκετο ο άγιος Φιλόθεος ο Κόκκινος, ο οποίος συνεκάλεσε ως πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως τή Σύνοδο τού 1368, μέ τήν οποία δικαιώθηκαν οριστικά οι Ησυχαστές τούς οποίους υπερασπιζόταν ο Γρηγόριος Παλαμάς, ο οποίος ανακηρύχθηκε καί επισήμως άγιος, καί καταδικάσθηκαν όσοι θεωρούσαν κτιστό τό φώς τής θείας Χάριτος, τό οποίο κατηύγαζε τούς καθαρούς τή καρδία Ησυχαστές.
Εορτάζοντας, λοιπόν, καί τιμώντας καί εμείς σήμερα τόν άγιο Φιλόθεο τόν Κόκκινο, πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, μαζί μέ τούς αγίους καί θεοφόρους πατέρες τής Ζ/ Οικουμενικής Συνόδου, άς εξετάσουμε τόν εαυτό μας, γιά νά δούμε μήπως υπάρχουν μέσα καί στή δική μας ψυχή αγκάθια πού συμπνίγουν τόν λόγο τού Θεού καί δέν τόν αφήνουν νά καρποφορήσει.
Άς εξετάσουμε τήν ψυχή μας, γιατί κάποιες φορές μπορεί νά ακούμε καί νά μελετούμε τόν λόγο τού Θεού, νά εκκλησιαζόμεθα ή ακόμη καί νά μετέχουμε στά ιερά μυστήρια τής Εκκλησίας μας, καί νά εφησυχάζουμε, γιατί νομίζουμε ότι κάνουμε ό,τι πρέπει νά κάνουμε.
Όμως απατώμεθα, γιατί οι αδυναμίες καί τά πάθη, πού μπορεί νά έχουμε στήν ψυχή μας, δέν μάς αφήνουν νά προοδεύσουμε πνευματικά καί μερικές φορές μπορεί νά μάς απομακρύνουν καί από τήν Εκκλησία καί τήν ορθή πίστη της.
Γι’ αυτό άς προσέξουμε καί άς ελέγχουμε τόν εαυτό μας συνεχώς, ώστε νά καθαρίζουμε τήν ψυχή μας μέ τόν αγώνα, μέ τή μετάνοια καί τήν εξομολόγηση, καί νά μήν αφήνουμε νά συμπνίγουν τά πνευματικά αυτά αγκάθια τόν λόγο τού Θεού μέσα μας, προκειμένου νά τελεσφορεί καί νά φέρει «καρπόν πολύν» πρός σωτηρία τών ψυχών μας διά τής χάριτος τού Θεού καί διά τών πρεσβειών τών εορταζομένων αγίων καί θεοφόρων πατέρων τής Ζ/ Οικουμενικής Συνόδου καί τού εν αγίοις πατρός ημών Φιλοθέου τού Κοκκίνου, πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως.
Τα σχόλια είναι κλειστά, αλλά Trackbacks και Pingbacks είναι ανοιχτά.